Wim Bos hakt in een mooi stuk steen.
Wim Bos hakt in een mooi stuk steen. Foto: Theo Simons

Beeldhouwer Wim Bos uit Middelburg: ‘Abstract vind ik het allerleukst’

Algemeen 155 keer gelezen

Middelburg – De Kunst Fietsroute Middelburg is sinds 2015 een begrip in en om Middelburg. Voor kunstenaars is het een geliefde woon- en werkplek en een bron van inspiratie. De Kunst Fietsroute Middelburg, die nadrukkelijk in het buitengebied plaatsvindt, heeft een verbindende aantrekkingskracht op de kunstenaars, bezoekers en inwoners. Maar wie zijn die kunstenaars? Hanny Mallekote stelt ze speciaal voor De Bode aan u voor. Deze keer is ze op bezoek bij beeldhouwer Wim Bos.

Door Hanny Mallekote

Waar leerde jij beeldhouwen? 
Door toeval ontdekte ik het ruim twintig jaar geleden. Ik had daarvoor geschilderd, getekend en gefotografeerd, maar dit was écht anders. Geen plat vlak, maar driedimensionaal. Daardoor moet het werk vanuit alle hoeken kloppen. Dat is een permanente uitdaging. Ik heb cursussen gedaan, maar een beetje van het echte handwerk heb ik gelukkig van een echte steenhouwer, Hans van den Berg uit Middelburg, geleerd. Het gaat om de volgorde van het gebruik van verschillende soorten beitels en vooral hoe je goed hakt. Hoe hou je een beitel vast, zodat je goed kunt sturen en efficiënt hakt? Dat leer je nergens.”

Waar vind je geschikt steen?
“Ik koop mijn stenen bij beeldhouwwinkels. Meestal zoek ik een steen waarin ik voldoende ruimte heb. Het liefst een wat hardere steen die zich lekker laat bewerken. Hout vind ik lastig, vooral vanwege de structuur. Boetseren met klei is ook leuk, maar wel geheel anders. Ik heb ter afwisseling portretten van klei gemaakt. Tijdens vakanties kijk ik altijd of ik een interessante steen zie liggen. Soms heb ik direct een idee, soms niet. Dan helpt internet een handje.”

Waarom werk je vaak abstract?
“Mijn probleem is dat ik alles leuk vind. Figuren, koppen, dieren, maar abstract vind ik het interessantst. Deels bepaalt de steen wat je ermee kan. Een drukke steen leent zich bijvoorbeeld niet voor een portret. Abstract is een fijne uitdaging, omdat je geen enkel houvast hebt. Je kan zelf de vorm bedenken.”

Bij de Kunst Fietsroute stel je je locatie beschikbaar. Wat is daar plezierig aan? 
“De route vind ik echt een feestje. Mensen nemen de moeite om naar mijn beelden te komen kijken. Bijna iedereen vindt daar iets van. Positief of wat minder enthousiast. Beide vind ik prima. Vooral als men kan zeggen waarom. Daar leer ik vaak van. Uiteindelijk gaat het toch om smaak. Wat het exposeren in mijn tuin extra leuk maakt, is dat ik dat samen met Jos de Jonge doe. Jos werkt met hout, dat geeft een mooie mix van technieken en vormen.”

Wim Bos
Breeweg 53, Middelburg
T: 06 40 22 50 46
E: broadwaywb@proton.me

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Laatste nieuws

Wim Bos hakt in een mooi stuk steen.
Beeldhouwer Wim Bos uit Middelburg: ‘Abstract vind ik het allerleukst’ Algemeen 9 uur geleden
Via zijn voetbalclub Arnemuiden kwam Marinus Schroevers (tweede van rechts, hurkend) aan zijn eerste baantje.
ZLM-directeur Marinus Schroevers was als tiener postbode: ‘Eerste baan leerde me dat werk voldoening kan geven’ Algemeen 15 uur geleden
Afbeelding
Column Jan Zwemer: Collecte! Algemeen 18 uur geleden
Een eerdere gezellige editie van de Citytrail Middelburg. Archieffoto: Annet Eekman
Citytrail Middelburg schiet op vrijdag 26 juni uit startblokken voor twee goede doelen Algemeen 20 jun, 15:29
De mars begint in Westkapelle.
Studenten marcheren van Westkapelle naar Vlissingen voor Actie voor Helden Algemeen 20 jun, 09:24
Etty Hillesum is geboren in Middelburg. Foto: Joods Museum Amsterdam
Zesdelige dramaserie over Etty Hillesum op NPO 2 Algemeen 19 jun, 18:26